De mens weer echt centraal. Hoe vertaal je de strategische koers naar gewenst gedrag?

0 Shares
0
0
0

Als organisatie kun je de meest schitterende doelen stellen, een vooruitstrevende visie hebben en een formidabele missie. Prachtig. Maar… ‘in the end’ zit de crux er in hoe alle medewerkers die zaken vertalen naar hun dagelijkse werkzaamheden. We vinden hier doorgaans natuurlijk wel enige houvast in de kernwaarden van een organisatie. Maar, pak nu een kernwaarde als “dienend leiderschap”. Wat betekent dat? Wat doe ik dan? En, hoe geef ik daar in de dagelijkse praktijk nu invulling aan?

Belangrijk is dus om ook met elkaar in dialoog te gaan over die invulling van de kernwaarden, om een vertaalslag te maken naar welk gedrag dan gewenst is en welk gedrag je minder graag ziet. In 2013, de tijd dat ik nog verbonden was als “consultant” aan Breman, maakte ik het verschil in gedrag al eens zichtbaar in een ‘schilderij’.

Natuurlijk biedt dit handvatten op individueel niveau. Om hier meer kaders in aan te reiken, hebben we binnen Breman Woningbeheer Zuid nu ook de volgende uitgangspunten opgesteld:

  • we streven ernaar medewerkers zo veel mogelijk in hun kracht te zetten en te waarderen op de 90% waar ze goed in zijn, in plaats van op de 10% waar ze niet goed in zijn;
  • werken we permanent aan een cultuur, waarin we elkaar professioneel aanspreken en waarin we vertrouwen op de juiste intentie van de ander;
  • luisteren we open en oprecht naar elkaar en helpen we elkaar succesvol te worden;
  • focussen we permanent op ontwikkeling en stimuleren we groei;
  • geven we eenieder inzicht in zijn/haar persoonlijk functioneren en stellen we hem/haar in staat zelf aan het roer te staan van de eigen loopbaanontwikkeling;
  • belonen we mensen op basis van hun toegevoegde waarde en persoonlijke ontwikkeling, in plaats van op basis van anciënniteit en leeftijd.

0 Shares
2 comments
  1. Hallo Patrick,
    Na bijna 30 jaar installatietechniek heb ik inmiddels de nodige ervaring opgedaan.
    De gepresenteerde stellingen zijn mooi maar helaas niets nieuws onder de horizon. Deze stellingen worden bijna standaard de wereld in gegooid door elke manager bij elk bedrijf. Echter is de praktijk bijna altijd anders.
    Een van de problemen hierin is dat de laatste jaren vele het na een jaar of 5 wel weer gezien hebben en dan, de beroemde uitspraak, toe zijn aan een nieuwe uitdaging. Op deze wijze zal het doorzetten van deze stellingen een probleem zijn, want nieuwe kapitein, nieuwe regels en ideeën.
    Verder zijn er nog tal van zaken te benoemen maar dat wordt dan een heel lang verhaal.
    Feit is dat deze wereld redelijk vastgeroest zit in zijn gewoontes en door de huidige markt moeilijk kan veranderen.
    Mocht je hier eens verder over willen sparren weet je me te vinden

    1. Hallo Paul,

      Jouw opmerking “dat deze wereld redelijk vastgeroest zit” herken ik zeker. Dat maakt ook dat je er niet komt met een éénzijdige actie binnen een organisatie. Daadwerkelijk tot prestatiedoorbraken komen, vergt een integrale benadering in de keten. Die integrale benadering kiezen we ook al tezamen met een aantal opdrachtgevers en daar plukken we ook gezamenlijk al de vruchten van. Het vergt wel een andere manier van denken èn doen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

You May Also Like